In the art world, trust plays an important role in work relations: agreements are often made verbally, it is assumed that a commitment is sufficient to be able to work together, the informal approach seems to be the most flexible, and so on. In many cases, this also works well. Unfortunately, this culture of trust is also susceptible to abuse and exploitation, as we, as a trade union, constantly see from the complaints we receive. We also notice that these abuses are often swept under the carpet. This lack of transparency sustains a toxic situation. That is why we as ACOD Cultuur (CGSP Culture) want to use this online tool ART WATCH as a platform to report any abuses. No contract? Not paid? Discriminated against? No work regulations? Agreements breached? Other abuses? Notify us of any irregularities and together we’ll work to see how we can approach the situation and, if necessary, make it public. Break the culture of silence in the interest of others who may face the same situation after you. Sound the alarm!
*Op het jaarlijkse Festival van de gelijkheid is blijkbaar niet iedereen even gelijk. De willekeur van afspraken met festivalgasten is ook op andere plaatsen schering en inslag. Dat verdient een schrikdraad, zoals deze aanklacht, om tot fair practice te komen.
UPDATE: na deze aanklacht kregen de gedupeerde sprekers alsnog een vergoeding en/of compensatie voor de onbetaalde accommodatie.
*Op 1 september, de eerste schooldag, loopt er deze melding binnen: MyMachine, een gesubsidieerde Vlaamse vzw uit Kortrijk (met steun van het Vlaamse agentschap Innoveren en Ondernemen) die samenwerkt met de Hogeschool West-Vlaanderen (en VOKA) biedt een vacature aan waarin ze een kunstenaar zoeken voor een opdracht in samenwerking met hogeschoolstudenten en kinderen uit het lager onderwijs. Wat blijkt? Ze voorzien alleen een vrijwilligersvergoeding hoewel het slechts om 5 werkdagen gaat die ze toch gemakkelijk moeten kunnen betalen. Met dit soort vacatures normaliseer je de uitbuiting van cultuurwerkers. ‘MyMachine wil blijven experimenteren en vernieuwen’, klinkt het op de website. Wat is de vernieuwing hier? Misbruik van vrijwilligerswerk gangbaar maken, ook in het hoger en lager onderwijs?
UPDATE: enkele uren na deze melding trekt de organisatie de oproep in bij de vacaturebank van het sociale fonds.
*“Phillip Van den Bossche, de directeur- conservator van Mu.ZEE heeft beslist om andere professionele uitdagingen aan te gaan”, lezen we in de kranten. De juiste versie: het jarenlange wanbeheer kon niet blijven gedijen. Gatz wist dat je een negatieve audit (die via een provinciale doofpot in de schuif was beland) en een vernietigend verslag van een coachingstraject dat er op volgde, niet kan negeren zonder vroeg of laat als minister ook mee verantwoordelijk gesteld te worden. Als er iets in de kunstensector – na o.a. het protest tegen het leiderschap en gedrag van Jan Fabre – veranderd is, is het dat: een toxische beleidscultuur kan niet zomaar blijven duren.
* Music Hall has been touring since December 2018 with Scrooge, the Musical. They take the miser’s story quite literally: some musicians are being paid too low a salary and sometimes have to play two shows in one day for the same daily salary. To quote Dickens: fair practice? ‘A poor excuse for picking a man’s pocket every twenty-fifth of December!, said Scrooge, buttoning his great-coat to the chin.’
* Party Fun asks young people to sign atwo-year exclusivity contract as freelancers in which they undertake to work a fixed number of weekends in exchange for an expense allowance (RPI-KVR, small allowance system). The required seasonal availability is not much fun: those who want to take a holiday and do not get permission, or who want to put an end to the contract early, have to pay a substantial compensation.
*Complaints about sexual harassment by conductor Pieter Jan Leusink are said to have been dismissed several times by the management. See here (in Dutch).
* The dean of KASK, School of Arts Ghent, Wim De Temmerman, is guilty of harassing and intimidating staff members. We have received several accounts from former employees, some of whom were willing to testify in front of the camera.
UPDATE: maandag 13 mei kondigde Wim De Temmerman aan dat hij zichzelf niet zal opvolgen als decaan van Kask Hogeschool. De interne druk werd te groot. Tientallen medewerkers en (gast)docenten hebben de vorige jaren de pesterijen en machtsspelletjes moeten ondergaan, ze zijn ontmoedigd, gebruuskeerd of gekraakt vertrokken. Proficiat aan de vakbondsafgevaardigden die een stevig dossier wisten uit te bouwen dat het bestuur van de Hogent niet langer kon negeren. Rechtvaardigheid is haalbaar als er samenwerking is.
- When trade unions jointly communicate a request to a board of directors and sign it, as per usual, ‘the common trade-union front’, this can be met with surprising reactions. Trade unions that are on the same wavelength, rather than in scattered order of battle, is not self-evident, of course. Gunther Broucke (Brussels Philharmonic), public sector manager of the year 2016, responded with a little joke:
‘We live in the twenty-first century. I would just like to ask you, a tad provocatively, to think about certain particularly archaic descriptions, such as “the common trade-union front”. It’s no longer of this day and age, and it no longer suits the atmosphere of our organization – I’ll just put it out there for your consideration.’
Gunther – Chief-in-Command of the Allied Managerial Forces
* Jan Fabre curated the exhibition Het Vlot in Ostend and received a record sum of 130,000 euros from the mayor, excluding all kinds of extras. An example of ‘me culture’ and mismanagement of tax money, so to speak, while many cultural workers are underpaid. Besides a minimum wage, there is also need for a maximum wage.
[link (in Dutch)]